Training ‘Afstand en Nabijheid’ – in de dynamische driehoek

Balans in de relatie cliënt, verwanten en hulpverlener

Introductie

Dat er van een hulpverlener wordt gevraagd een evenwicht te vinden tussen afstand en nabijheid is niet nieuw. Distantie (afstand) en Betrokkenheid (nabijheid) is een aloud spanningsveld in de hulpverlening.

De hulpverlener hinkt als het ware voortdurend op twee gedachten: afstand en nabijheid. Het evenwicht tussen deze twee uitersten noemen wij: professioneel betrokken.

Afstand en nabijheid in onbalans
Wanneer professionele distantie en persoonlijke betrokkenheid niet in balans zijn, kan dat een negatief effect hebben op de relatie cliënt-hulpverlener. De volgende ‘scheve’ verhoudingen kunnen ontstaan:

  • De cliënt wordt overmatig afhankelijk van jou
  • Verstrikt raken in het verhaal van de cliënt
  • Overbetrokkenheid voelen: ‘mee naar huis nemen’
  • Geïdentificeerd raken: ‘op jezelf betrekken’
  • Verantwoordelijkheid overnemen van de cliënt
  • De opvatting krijgen van: ‘Ik ben de REDDER’

De balans tussen afstand en nabijheid is een proces waarbij de hulpverlener zichzelf als persoon steeds weer bevraagt en toetst in relatie tot de cliënt.

Een hulpverlener moet leren zijn betrokkenheid op een professionele manier vorm te geven. Een betrokken hulpverlener kan meer afstand nemen als hij leert vertrouwen op de innerlijke autonomie van de cliënt.

Om dit vertrouwen te ontwikkelen moet een hulpverlener gevoed worden. Is er te weinig voeding in de vorm van positieve waardering, informatiedoorstroming, serieus genomen en gerespecteerd voelen, dan wordt de mond (van hulpverlener) gebruikt voor andere zaken zoals roddel, kritiek, negatief commentaar.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een van de belangrijkste oorzaken van een burnout bij hulpverleners is, dat er geen balans is tussen geven en ontvangen. Het is van belang dat de hulpverlener blijft zorgen voor zijn eigen professionele voeding. Deze voeding moet plaats vinden op zowel materieel, lijfelijk, emotioneel, geestelijk en spiritueel vlak.

Inhoud

Training Professioneel betrokken

Ik bied een training aan die handvatten geeft aan hulpverleners om zichzelf te kunnen ontwikkelen op het gebied van professionele betrokkenheid.

Het is een training die te gebruiken is op iedere werkplek waar hulpverleners en cliënten zijn.

Onderdelen die aan bod komen zijn:

  • De Roos van Leary
  • De Dynamische Driehoek
  • De Cirkels van Invloed en Betrokkenheid van Covey

Dit zijn hulpmiddelen die een hulpverlener kan gebruiken om zich professioneler en nog steeds betrokken op te kunnen stellen.

We werken met casuïstiek van deelnemers zelf. Het zal blijken dat door middel van het maken van een opstelling van het probleem, er heel snel inzicht gekregen wordt in de valkuil waar men voortdurend instapt.

De werkvorm die we hiervoor nemen is:

  • Het maken van een systemische opstelling van het probleem.
  • Oefenen (eventueel) met een acteur om rollen scherper uit te beelden.

Doel

Het is een dynamische en actieve training waar iedereen die deelneemt geprikkeld wordt zichzelf kwetsbaar op te stellen. Veiligheid in de groep staat voorop, van daaruit kunnen mensen zich openstellen voor vernieuwing en dat levert hele mooie resultaten op.

“Ik zag haar stoeien met de grillige praktijk en de onduidelijke afspraken die er op verschillende plaatsen van de organisatie gelden.
Mooi om te zien dat ze de invloed die ze kan pakken nu ook pakt. Haar afspraken duidelijk weet te maken, hoe zelf te handelen.
Ook heel sterk om te zien dat ze zich kwetsbaar heeft durven op te stellen. Ook collega’s van de woningen kijken nu kritischer naar eigen handelen. Ik denk dat de organisatie meer bezig zou kunnen zijn met wat de afspraken rondom het thema afstand en nabijheid zijn. De doelgroep en medewerkers zijn denk ik gebaad bij een rode draad van afspraken hierover.”

Manager gehandicaptenzorg

Praktische info

Werkwijze

  • De gehele training is geschreven voor drie dagdelen.
    Invulling van de bijeenkomsten kan op maat aangeboden worden.
  • Data en tijden in overleg.
  • Ik heb deze training regelmatig als open inschrijving aangeboden, maar helaas is het moeilijk een groep te vullen. Doordat ik wel aanmeldingen binnenkrijg overleg ik en bied dan regelmatig individuele coaching aan.
  • Incompany trainingen geven is doorgaans de beste oplossing. Het werkt vaak goed om een heel team of zelfs een hele organisatie te trainen.
  • De training is geschikt voor alle medewerkers die werken met bewoners/leerlingen of ouders/verwanten.
  • Leuk om te vermelden is dat ik steeds vaker een aangepaste bijeenkomst met bewoners of leerlingen doe. Deze worden erg leuk ontvangen.

 

Aanmelden

Via onderstaande link kan je contact maken en jouw vraag stellen en ik zal je dan zo spoedig mogelijk antwoorden.

Ik vind het altijd fijn om een persoonlijke intake af te spreken, zodat we gezamenlijk kunnen kijken wat er nodig is.

Naar aanleiding van dit gesprek stuur ik een passende een offerte en bij goedvinden zullen we de training/coaching gaan inplannen.

Om de training na afloop goed te borgen, adviseer ik regelmatig na de training nog een aantal intervisiebijeenkomsten te houden met groepjes van circa 6 personen, om zo nieuwe casuïstiek onder de loep te kunnen nemen.